Frankrijk – Ile d’Oléron van 30/04/2008 t.e.m. 04/05/2008
Na onze vorige reis (zie “Frankrijk – Normandië en Champagne Ardenne van 21/03/2008 t.e.m. 25/03/2008“) met de geleende motorhome van onze schoonbroer en -zus, besloten we om deze keer eens een motorhome te huren. Zelf een motorhome aanschaffen lijkt ons een goed idee, maar aangezien onze dochter in het weekend nogal actief is op sportief vlak, hebben we besloten om een aankoop nog een tijdje uit te stellen en in tussentijd een aantal verschillende modellen te huren om een betere kijk te krijgen op de verschillende modellen en hun indeling.
Na een beetje surfen op het net, kwamen we terecht bij Mobi-Rent uit Grobbendonk (UPDATE 2012: deze firma bestaat spijtig genoeg niet meer; ze hadden een goede service). Hier hadden we de keuze uit 3 alkoof modellen van McLouis:
- Lagan 202
- Steel 425G
- Steel 435G
Onze keuze viel uiteindelijk op de Steel 435G: een alkoof met 2 stapelbedden achteraan waarvan het onderste bed kan weggeklapt worden en waardoor de laadruimte in de garage aanzienlijk vergroot wordt. Aangezien we maar met 3 personen zijn was dit een goede oplossing.
Op woensdag 30 april 2008 om 15u00 mochten we de motorhome gaan afhalen bij Mobi-Rent te Grobbendonk. Na een rondleiding van ongeveer een uur (info over gasaansluiting, watertank, restwater, inventaris, etc.) reden we huiswaarts met “onze” Steel 435G. Onze auto bleef gratis ter plaatse bij de verhuurder.
Het inladen zelf gebeurde redelijk snel dankzij de vlotte samenwerking tussen de leden van ons gezin, doch onder de nauwgezette leiding van de vrouw des huizes.
Rond 20u00 was het uiteindelijk zover: het vertrek naar Ile d’Oléron. De te overbruggen afstand vanuit Aartselaar: om en bij de 860 kilometers.
Het is onze bedoeling om zo veel mogelijk tijd op het eiland door te brengen, dus besloten we om tijdens de nacht zolang mogelijk door te rijden. Rond 2u00 besloten we dat we ver genoeg waren en nadat we ons op de parking van een benzinestation bij enkele andere collega’s hadden geparkeerd, vielen we als een blok in slaap.
Omstreeks 8u00 vervolgden we onze weg naar onze bestemming.
Op het eiland aangekomen reden we naar de lokatie waarvan we wisten dat er een camperplaats gevestigd is: Boyardville.
Tot ons groot spijt was de camperplaats overvol en was er geen plaatsje meer beschikbaar.
Dan maar een andere bestemming proberen: Château-d’Oléron. Hier is volgens ons (in 2008) geen camperplaats, maar er zijn wel diverse campings. Daar aangekomen merken we dat we ruimschoots te vroeg zijn en dat het inchecken op de campings pas na 15u00 mogelijk is.
Aangezien we niet van plan waren om deze tijd al wachtend door te brengen, namen we een kijkje in de France-Passion gids en we waren dan ook verheugd te merken dat er op het domein van Guy Videau enkele plaatsen ter beschikking staan voor motorhomes.
Dit domein is voor ons geen onbekende aangezien we, telkens we op het eiland komen, er een kleine voorraad van zijn overheerlijke wijn opslagen.
We besloten om onze kans te wagen en we staken dus het eiland over richting Saint-Pierre d’Oléron naar het domein van Guy Videau.
Tot onze grote vreugde was er nog genoeg plaats en algauw waren we geparkeerd achter de werkhuizen en tussen de wijnvelden. Het uitzicht over de velden is prachtig.
Er zijn geen voorzieningen, maar aangezien onze watertank gevuld is, moeten we het toch minstens twee dagen kunnen uithouden zonder electriciteit op te laden of water te tanken.
Ervaren campers weten dat dit uiteraard geen probleem is.
Nadat we onze fietsen van de motorhome hadden gehaald, maakten we een fietstochtje in de omgeving, meer bepaald naar La Cotinière. Daar kochten we verse oesters en een aantal grote roze garnalen.We reden met onze vangst terug naar onze motorhome en we zakten nog even af naar het winkeltje op het domein om er een aantal flessen wijn en Pineau aan te schaffen. Terug aan de motorhome namen we onze tijd om te aperitieven en om van de zonsondergang te genieten. Heerlijk…
Na het avondmaal verbroederden we nog een beetje met onze buren en sloten we de avond rustig af. Het is toch vreemd om steeds te beseffen hoe we erin slagen om steeds tot rust te komen op dit eiland… Zijn het de zeevruchten die het hem doen? Of de lekkere wijnen en Pineau, de gastvrijheid van de bewoners, het zalige micro-klimaat? Wie zal het zeggen?
Na een zalige nachtrust worden we gewekt door lawaai (!?) van machines die net voorbij de motorhome rijden. Tja, het werk op de velden moet ook voortgaan natuurlijk. Guy Videau ‘himself’ komt zich aan de bezoekers verontschuldigen voor de geluidsoverlast en weet ons te zeggen dat het niet lang zal duren. Dit blijkt te kloppen: een klein uurtje later is alle rust over de velden weer terug gekeerd.
Na het ontbijt en de nodige lichamelijke opfrissingswerken ruimen we een beetje op en besluiten we om een andere camperplaats te zoeken. Die vinden we aan Camping Municipal de La Fauche Prère op de Avenue des pins nummer 115.
Net buiten de camping bevindt er zich een camperplaats voor een 7-tal motorhomes en er is ook een servicepunt aanwezig. Het grote voordeel hier is dat je betaald aan camperplaats tarief, maar dat je gebruik kan maken van de faciliteiten van de camping (douches, wasmachines, etc.).
Het staangeld, eventuele jetons voor het servicepunt of de douches op de camping betaal je aan de vlakbij gelegen receptie van de camping.
Dit staangeld bedraagt 8,5€ voor de camper, inclusief 2 personen en een gratis jeton voor water. Per extra persoon betaal je 1€.
Het is er heerlijk vertoeven in de schaduw van enkele naaldbomen.
Gedurende de dag maken we nog een fietstocht en ’s avonds gaan we eten in ons favoriete restaurant “Le caveau du port” in La Cotinière. Dit restaurant is gelegen aan de kleine vissers- en jachthaven en men serveerd er de meest verse Fruits de Mer. Uiteraard kan je er ook andere vis- en vleesgerechten krijgen en de visfondue is er de locale attractie.
Het is ook leuk om te zien dat de verse produkten worden gelost van een vissersboot en dat men net daarna een deel van de vangst in de keuken van dit restaurant komt afleveren.
Na dit lekkere avondmaal fietsen we terug naar onze motorhome om van een weldoende nachtrust te genieten.
’s Morgens, na het ontbijt, genieten we nog een tijdje van het zonnetje en een rustige wandeling rond de camping.
Daarna ruimen we de motorhome een beetje op en maken we ons klaar voor het vertrek… ook aan dit verlengd weekend komt een einde en we moeten tenslotte nog een 860-tal kilometers terug naar België rijden.
Met pijn in het hart, maar met een nieuwe lading leuke herinneringen vertrekken we huiswaarts… vóór de brug die Oléron verbindt met het vaste land houden we nog even halte om van het uitzicht op de baai te genieten. Net over de brug kunnen we niet aan de lokroep van de oester weerstaan en we kopen ons nog een kistje oesters die we later, thuis, zullen verorberen.
De rit naar huis verloopt zonder incidenten (moeder de vrouw heeft de ring van Parijs weeral vlotjes getrotseerd) en rond middernacht staan we op onze oprit. We doen toch nog de moeite om de motorhome leeg te maken en na een korte nachtrust zijn we alweer paraat om de motorhome langs binnen- en buitenkant grondig te reinigen. We moeten de motorhome namelijk vóór 10u00 terug afleveren in Grobbendonk.
Het was weeral een fijne ervaring en het lijkt er dat de motorhome virus ons nog maar eens stevig besmet heeft… we vinden dit niet erg. ;-)
Meer foto’s van deze trip en van Ile d’Oléron kan je hier bekijken.
Nog enkele nabeschouwingen aangaande de gehuurde motorhome:
- Merk motorgedeelte: Fiat 2.3JTD – 130PK.
- Merk motorhome gedeelte: McLouis, model 235G.
- MTM = 3500kg.
- Gemiddeld verbruik tijdens onze trip: 11 liter/100km.
Met een lengte van 6m40 is dit een zeer wendbare motorhome die zich makkelijk laat rijden, ook door de nauwere straten en tijdens het scherpere bochtenwerk.
Doordat het onderste stapelbed kan opgeklapt worden ontstaat er een niet onaardige garage waarin we, in ons geval, onze derde fiets konden stallen (zoals u reeds kan vermoeden: deze motorhome beschikte over een extern fietsenrek voor 2 fietsen).
Verder was er nog ruimschoots plaats voor de tafel, vier stoelen en een aantal plastieken bakken.
Ook wanneer het onderste bed neergeklapt is, blijft er aanzienlijke (weliswaar lagere) laadruimte beschikbaar.
De treinzit is handig, maar een beetje smal wanneer er 2 volwassenen naast mekaar plaats nemen. Is ons geval maakten we gebruik van een klein stoeltje op de kop van de tafel zodat we alle drie rustig konden eten.
Het keukengedeelte biedt genoeg plaats om te koken en te werken. Moest je toch plaatsgebrek hebben, dan is de tafel niet ver uit de buurt. De ijskast is niet ongelooflijk groot, maar voldoet. Ook het kleine vriesvak is een pluspunt. Ijsblokjes zijn in een mum van tijd klaar.
Zowel de alkoof als het stapelbed zijn makkelijk bereikbaar via de laddertjes. De alkoof zelf is hoog en ruim genoeg voor 2 volwassen personen. Ook het stapelbed voldoet aan de nodige vereisten. Beiden beschikken over een goede matras.
De badkamer is misschien een beetje krap bemeten tijdens eventuele buk- en buigbewegingen, maar is toch wel best in orde voor een motorhome van 6m40. De aparte douche hebben we niet gebruikt daar we gebruik hebben gemaakt van de douchefaciliteiten op de camping.
Ook aan opbergruimte is er in dit model geen gebrek: er is een grote kleerkast tegenover de treinzit en rondom de motorhome zijn er tal van hangkastjes beschikbaar.
Achteruit rijden met een motorhome is geen sinecure, daarom zou het mij niet onverstandig lijken dat men motorhomes standaard zou uitrusten met een achteruitrijcamera.
Onze eindconclusie: een zeer praktische alkoof-motorhome met een niet te overdreven lengte waardoor je op de meeste camperplaatsen terecht kan. Alhoewel hij plaats biedt aan 6 personen om te slapen, lijkt hij beter geschikt voor 4 personen.
Klik hier om meer foto’s te bekijken van deze én onze andere motorhome reizen.
Onze andere reizen kan u ook via onderstaande weg raadplegen:
Reacties
Frankrijk – Ile d’Oléron van 30/04/2008 t.e.m. 04/05/2008 — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>