Zweden 15/07/2023 tem 12/08/2023
Een rondrit in Zweden, het stond reeds jaren op onze agenda en uiteindelijk vonden we het geschikte moment eraan te beginnen. We trokken een kleine maand uit om onze reis te bewerkstelligen.
Net zoals we het gewoon zijn vertrokken we redelijk onvoorbereid aan ons avontuur. Een reis grondig voorbereiden doen we raar of zelden omdat het dan een beetje teveel op ‘moeten’ begint te gelijken.
Het enige dat we op voorhand hadden vastgelegd waren:
- Een online ticket voor de Storebælt brug (Funen -> Seeland) – heen en terug
- Een online ticket voor de Øresundbroen (Seeland -> Zweden) – heen en terug
- Dat we de volgende steden wensten te bezoeken:
- Kopenhagen
- Stockholm
- Gotenburg
Alhoewel we weten dat er waarschijnlijk goedkopere manieren (via Bropass e.d.) zijn om aan de tickets te geraken kochten we deze via https://www.brug-denemarken-zweden.info/.
Voor een Combi flex Camper ticket voor 2 bruggen (= Camper 6 tot 10 meter en hoger dan 2.7m.) betaalden we 356€.
Een redelijk bedrag, maar inclusief diesel kosten zou het ons ongeveer evenveel als een ferry gekost hebben.
Zij die ons een beetje kennen weten dat wij graag rijden dus was het voor ons een uitgemaakte zaak om via de bruggen naar Zweden te rijden.
Om nog wat drukte op onze reisweg te vermijden vertrokken we rond 21u00 ’s avonds en zouden we, zoals we gewoonlijk doen, een groot deel van de nacht doorrijden.
Rond 3u00 ’s nachts hielden we voor een paar uurtjes halt op de parking van benzinestation ter hoogte van Tiste in Duitsland. Vandaaruit vervolgden we rond 7u00 onze route.
Na 4 uur rijden bereikten we, via Nyborg, de voet van de Storebælt brug.
De 18 kilometer lange verbinding is een vaste verbinding over de Grote Belt tussen de Deense eilanden Funen en Seeland en bestaat uit twee bruggen die beide op het eilandje Sprogø uitkomen dan dienst doet als ‘hub’ tussen de 2 bruggen.
Na de oversteek reden we naar onze eerste overnachtingsplaats op Seeland, de camperplaats bij de jachthaven van Korsør.
Het waaide er bijzonder hard, maar de temperatuur was ok met 22°C. Aan een kraampje bij de jachthaven kochten we enkele “Bretoense” pannekoeken met sla, kip, chili, kaas en nog wat andere lekkere ingrediënten. Ook een biertje ging er goed in.
De rest van de namiddag en avond namen we de tijd om een beetje uit te rusten en van het prachtige uitzicht te genieten. We hadden nml. een fantastische zicht op het water en de Storebælt brug.
In de late namiddag kregen we een flink onweer te verduren, maar dat was gelukkig van redelijk korte duur waardoor we ’s avonds toch nog een frisse neus konden gaan halen in de jachthaven en van de schitterende zonsondergang konden genieten.
17 juli – Korsør – Kopenhagen
Na een zeer rustige ochtendroutine waren we klaar om Seeland te doorkruisen naar Kopenhagen. Dit werd een rit van ongeveer 115km. door regen en wind want die waren nadrukkelijk aanwezig op deze regenachtige dag.
Een geschikte camperplaats vinden in Kopenhagen was niet zo eenvoudig als het leek. We deden er een aantal aan waarvan ze ofwel bezet waren ofwel met een geweldig modderige ondergrond te maken hadden.
Uiteindelijk vonden we camping die aan onze eisen voldeed en rond 17u00 kwamen we aan op Bellahøj camping. Dit is een pop-up camping die enkel tijdens de zomer geopend is.
We werden er geweldig goed en gastvrij ontvangen. De plaatsen zelf zijn allesbehalve waterpas. Voor de rest zijn alle voorzieningen aanwezig.
Nadat we ons, met behulp van onze oprijblokken, een zo vlak mogelijke plaats hadden toegeëigend genoten we met een heerlijk aperitiefje van het zonnetje, dat ondertussen tevoorschijn was gekomen.
18 juli – Kopenhagen
We reden met de bus van de pop-up camping naar het centrum en deden van daaruit alles te voet. Men had ons gewaarschuwd dat er enorm veel elektrische fietsen gestolen worden in de stad en dat wilden we niet riskeren.
Aangezien we geen Deense Kronen bij hadden wisselden we in de receptie van de camping wat Euro’s om naar Deense Kronen zodat we op de bus onze ticketjes konden aanschaffen.
Op een klein kwartiertje wandelafstand van de camping namen we bus 2A die ons tot aan de Rådhuspladsen bracht. Aan dit prachtig plein lag ons eerste doel: het Hard Rock Cafe. Tien minuten later stond ik buiten met een nieuwe pet (om toe te voegen aan mijn verzameling).
Aangezien we nogal een late start hadden genomen vonden we dat we eerst onze innerlijke mens een warme maaltijd gingen toesteken. In Denemarken en ook Zweden eten de mensen eerder ’s middags een warme maaltijd dan ’s avonds.
Na een stukje door de winkelstraat te hebben gewandeld draaiden we rechtsaf aan Gammeltorv en viel ons oog op een leuk uitziend restaurant, “Nytorv“.
We kozen ervoor om binnen te eten en kregen een plaats toegewezen in het gezellige restaurant. Onze tafel lag lager dan het straatniveau wat maakte dat je enkel de benen van de passanten te zien kreeg.
Enkele lekkere drankjes en zalig klaargemaakte regionale gerechten later vervolgden we onze wandeltocht in de stad.
Alle bezienswaardigheden opnoemen van Kopenhagen is een beetje onbegonnen werk vandaar dat ik u een paar websites geef ter inspiratie:
- https://www.reisroutes.be/blog/denemarken/bezienswaardigheden-kopenhagen/
- https://groetjesuitverweggistan.nl/bezienswaardigheden-in-kopenhagen/
- https://www.checkoutsam.be/bezienswaardigheden-kopenhagen-dingen-om-te-doen/
- https://www.anwb.nl/vakantie/denemarken/kopenhagen/bezienswaardigheden
Een bezoekje aan de bijzondere Rundetårn (rondetoren) konden we niet aan laten voorbij gaan.
De Rundetårn is een opvallende toren in het centrum van de stad. Niet enkel de buitenkant is bijzonder, ook vanbinnen is het bouwwerk speciaal. Je hoeft namelijk niet voor lastige trappen te vrezen, want in de Rundetårn ga je met een spiraalvormige traploze gang naar boven.
Binnenin vind je een bibliotheek waar regelmatig tentoonstellingen en concerten worden gehouden. De toren huist ook de oudste sterrenwacht van Europa. Het beste van de toren blijft toch wel het uitzicht met een spectaculair uitzicht over de stad en in de verte de Sontbrug (Øresundbroen) die Kopenhagen met Malmö verbindt.
Iets waar we sinds onze kindertijd al zeer veel hadden gehoord gingen we dan eindelijk te zien krijgen. We kruisten de stad door en na een zeer flinke wandeling kregen we haar uiteindelijk te zien: de kleine zeemeermin.
De kleine zeemeermin is een wereldberoemd standbeeld in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Het stelt de hoofdpersoon voor uit het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen. Het beeld van de zeemeermin werd gemaakt door Edward Eriksen, in opdracht van Carl Jacobsen, van de brouwerij Carlsberg. Sinds 1913 staat ze op haar huidige plaats aan de Langelinie.
Nog een locatie die we bezochten is Nyhavn. De kleurrijke koopmanshuizen van Nyhavn vormen het visitekaartje voor Kopenhagen. In de 17e eeuw was Nyhavn de plek waar luidruchtige zeemannen hun vertier zochten. Vandaag de dag herinneren enkel de dobberende zeilschepen en kajuiten nog aan deze tijd en stikt het er van de horecagelegenheden. Eén van de bekendste bewoners van Nyhavn was trouwens Hans Christian Andersen.
De gekleurde huisjes behoren waarschijnlijk tot de meest gefotografeerde plaatsen van Kopenhagen.
Op één van de vele terrasjes genoten we van een lekker biertje. Nu ja, biertje… met een inhoud van 0,5 liter ben je toch even bezig.
Nadien wandelden we nog kriskras door de stad en bewonderden de vele bezienswaardigheden en snoven we de gezellige sfeer van de stad. We denken dat je er gerust meerdere dagen in kan doorbrengen. Maar dat waren we niet van plan.
De vele kilometers die we te voet hadden afgelegd waren in onze benen gekropen en werd het tijd om de bus te nemen in de richting van de camping.
Daar aangekomen was het tijd voor ons avondmaal en nog wat van de sfeer van de camping te genieten door er een wandeling over te maken en hier en daar een babbeltje te slaan.
19 juli – Tosteberga Hamn (Zweden)
Tijd om onze reis verder te zetten.
Next stop: Zweden via de Øresundbrug (Öresundsbron) binnenrijden ter hoogte van de stad Malmö. Een stad die we sowieso gingen overslaan en voor een later tijdstip op onze lijst stond.
Met ons Combi flex Camper ticket op zak was de passage over de brug eenvoudig en omdat ons ticket automatisch gecheckt werd aan de gates restte er niets dan te genieten van de rit.
De brug zelf is ongeveer 8km. lang met mooie vergezichten en daarna duik je vanop het kunstmatige eiland Peberholm de 4km. lange Drogdentunnel die je dan tot op de vaste bodem van Zweden brengt.
Via de E22 doorkruisten we het zuiden Zweden om in het zuidoosten uit te komen bij onze eindbestemming van de dag: de camperplaats Tosteberga Hamn in Gualöv, Skåne län.
Deze camperplaats is gelegen in een kleine privéhaven aan de kust. Het is een geweldige plek midden in de natuur. Douches en toiletten zijn aanwezig. Water en toiletcassette lozen en drinkwater inslaan is er ook mogelijk. Er staat zelfs een kleine keuken ter beschikking. Dit alles is inbegrepen in de prijs. Deze bedraagt 250SEK (22€) en er komt ’s avonds iemand langs om te ontvangen.
We genoten met teugen van de pitoreske huisjes en van groene omgeving aan de waterkant van deze, toch wel drukbezochte, camperplaats.
In de late namiddag lieten we onze BBQ maaltijd ons zeer goed smaken. We aten op tijd want ’s avonds durft het al eens afkoelen in deze streken. Toen het afkoelde trokken we ons terug in onze motorhome en maar goed ook: dikke wolken muggen verschenen boven de struiken net voor de motorhome. Vanuit onze motorhome was het wel leuk om te zien hoe deze wolken muggen door de wind heen en weer werd geblazen.
20 juli – Kalmar en Timmernabben (Zweden)
’s Morgens waren alle muggen verdwenen en werden we begroet door enkele mooie paarden die zich voor onze motorhome bevonden.
Na ons ontbijt te hebben genuttigd deden we wat aan waterhuishouding en reinigden we ook onze toiletcassette. Dit alles net op tijd want net voor ons vertrek begon het te regenen.
Iets waar we volgens de weersvoorspellingen op onze plaats van bestemming ook last van konden ondervinden. Later zou blijken dat dit ook zo was.
Nog steeds de E22 volgend kwamen we ongeveer 2u30 na ons vertrek aan in Kalmar.
In Kalmar was het onze initiële bedoeling om er te overnachten, maar alle officiële camperplaatsen stonden overvol in deze zeer toeristische stad die trouwens ook de toegangspoort is tot het prachtige eiland Öland via de Öland-brug.
We hadden echter maar één doel voor ogen in Kalmar en dat was het bezoeken van het imposante kasteel Kalmar.
We parkeerden ons op een parking waar het toegelaten was om de motorhome te parkeren, maar niet te overnachten. Via de Mobile Parking app betaalden we ons parkeergeld en begaven we ons op weg naar het kasteel waar we vanop de parking al een mooi zicht op hadden.
Toen we ongeveer 100 meter van de ingang verwijderd waren begon het keihard te regenen. Gelukkig konden we schuilen in één van de doorgangen van de omwalling en er te wachten tot het ergste van de regenbui achter de rug was.
Een beetje later begaven we ons naar de kassa en konden we aan de rondgang van het kasteel beginnen.
Het kasteel van Kalmar is een belangrijk symbool van Kalmar. Historisch gezien is het de plek geweest van grootschalige internationale politiek, gerechtelijke intriges, vurige belegeringen en hevige veldslagen.
Het kasteel behoudt zijn 16e-eeuwse uitstraling. Destijds lieten de Vasa-koningen het kasteel herbouwen volgens de idealen van de Renaissance. Het kasteel beleefde toen zijn meest glorieuze periode als bolwerk van koninklijke macht. Al in de 14e en 15e eeuw speelde het kasteel echter een belangrijke rol in de Scandinavische politiek. Van bijzonder belang is de vorming van de Unie van Kalmar in 1397 door koningin Margaretha I van Denemarken. De Unie van Kalmar was de vereniging van Denemarken, Noorwegen en Zweden (inclusief Finland).
Aan het einde van de 16e eeuw begon een lange tijd van verval. De vesting, welke onder de voorgaande 395 jaren 22 keer aangevallen werd, maar nooit veroverd kon worden, werd tot een gevangenis, graanpakhuis en koninklijke jeneverstokerij gedegradeerd. Grote delen van de oude inrichting verwilderden of gingen verloren en er werd zelfs voorgesteld om het kasteel af te breken. In de jaren 1850-1860 werd er begonnen met renovatiewerkzaamheden die tot op de dag van vandaag voortduren.
Trouwens, tegenwoordig wordt de kapel van het kasteel veelvuldig gebruikt voor bruiloften.
Tegenwoordig biedt Kalmar Castle een scala aan activiteiten en attracties waar bezoekers van kunnen genieten. Je kan deelnemen aan een rondleiding of je doet het net zoals wij individueel en ontdek de koninklijke staatsappartementen van het kasteel, waar u zich kunt onderdompelen in de weelde van het verleden. Een bezoek aan de kerker, waar verhalen over gevangenschap en intriges te vinden zijn, of (voor de kleinsten onder ons) ja kan er een spooktocht maken voor een huiveringwekkende ervaring.
We wandelden ook langs de wallen van het kasteel en genoten er van het adembenemende uitzicht op de omgeving. De strategische ligging van het kasteel nabij de middeleeuwse haven van Kalmar biedt tevens een kijkje in de maritieme geschiedenis van de stad.
Kasteel Kalmar herbergt ook permanente tentoonstellingen die dieper ingaan op verschillende aspecten van de geschiedenis. Je kan er meer leren over de Kalmar-unie, de Kalmar-oorlog of de gouden eeuw van de Vasa-koningen door middel van informatieve displays en artefacten.
In de keuken en de aangeklede zalen krijg je er ondermeer een goede kijk op wat men er in de middeleeuwen te eten kreeg en hoe het werd klaargemaakt.
Verder kan je, verdeelt over 2 verdiepingen, een grote hoeveelheid kamers bekijken met allerhanden taferelen.
Vooraleer het kasteel te verlaten aten we nog wat lekkers in Castle Café, het restaurant van het kasteel.
Achteraf keerden we tevreden terug naar onze motorhome. Gelukkig had in tussentijd de regen plaats gemaakt voor de zon die voor zalige warmte zorgde.
Bij de motorhome aangekomen restte ons nog enkel een plek op te zoeken waar we de nacht zouden doorbrengen.
Dit werd een camperplaats in Timmernabben, gelegen op een klein half uurtje rijden vanuit Kalmar. Dit is een camplaats op een vierkant grondplan waarbij de meeste motorhome langs de buitenkant staan, maar in het midden (en dus zonder beschutting tegen de zon) zijn er ook nog plaatsen beschikbaar. ’s Avonds kwam er iemand langs om het staangeld (25€) te incasseren. Hiermee beschik je over elektriciteit en de toegang (via een code) tot het sanitair gebouw waar je o.a. heerlijk kan douchen. Water lozen was niet mogelijk, maar er was wel een punt om het toilet te reinigen.
Wij ervaarden dit als een zeer rustige plaats zeer dichtbij het water met zeer mooie vergezichten. Na ons bezoek aan Kalmar kwamen we hier volledig tot rust.
21 juli – Eksjö en Mjölby (Zweden)
Terwijl men in België de Nationale feestdag vierden zetten wij onze reis verder richting Stockholm maar niet vooraleer we nog twee tussenstops maakten.
De eerste tussenstop maakten we in het stadje Eksjö.
Samen met Hjo en Nora behoort Eksjö tot de Tre Trästader. Allemaal zijn ze uniek door hun oude centrum vol met goed bewaarde houten huisjes.
Waar de noordkant van Eksjö, evenals de meeste steden in Zweden, geteisterd werden door branden en oorlogen, bleef de zuidkant van Eksjö gespaard. Daarom tref je hier nog de eeuwenoude houten huizen aan en in het noorden kleurrijke neoklassieke huizen. Hoewel beide kanten van de stad je zullen verrassen, waan je je echt even terug in de tijd wanneer je langs de houten huisjes loopt. Vrijwel ieder huis heeft een informatiebord waardoor je te weten komt wie/wat er achter de muren gehuisvest was.
Bijvoorbeeld in de voormalige kopersmederij is het historisch museum Fornminnesgården gevestigd. Het museum toont een uiteenlopende collectie van oude ambachten, gereedschappen, fietsen, motoren en een goud- en zilversmederij.
De stadsgeschiedenis ontdek je in het kleine Eksjö museum. Naast hedendaagse kunst toont het museum ook ambachtelijk handwerk. Het museum biedt ook rondleidingen door de stad aan waarbij je nog meer informatie over de houten stad krijgt.
Midden in de houten stad staat de verborgen parel onder de oude houten boerderijen, de Aschanska boerderij. Je kan er deelnemen aan een rondleiding door de woning van een rijke handelaarsfamilie en je kan er ervaren hoe het leven van de bewoners eruit zag.
Na deze wandeling stopten we in het modernere stuk van de stad in café/eethuis “Pubben” (Sodra Storgatan 10, Eksjö). Naast enkele honderden(!) biersoorten schotelen ze je ook de meest lekkere zelfgemaakte traditionele maaltijden voor. Een echte aanrader!
Aangezien we op een gewone parking stonden doordat er geen plaats was op de camperplaats van Eksjö beslisten we om een overnachtingsplaats te zoeken dichterbij Stockholm. Deze vonden we op een zeer rustige camperplaats in Mjölby nabij de E4. Alhoewel de plaats dus redelijk dichtbij de autosnelweg is gelegen ondervonden we geen last van het omgevingsgeluid. De 3 plaatsen tellende camperplaats zelf ligt in een stukje natuur aan een kleine rivier. Er zijn enkele toiletten ter beschikking alsook een reinigingspunt voor het toilet en een punt om water te nemen. Er is geen elektriciteit noch een lozingspunt voor grijs water.
We genoten er, met een lekker drankje en een hapje, nog van een rustige zonnige avond.
22 juli – Älta (Skarknack) nabij Stockholm (Zweden)
Na een rustige nacht begaven we ons naar First Camp Stockholm, gelegen aan Flatens skogsväg 30 in Älta. We besloten om er 3 nachten te verblijven op de camperplaats van de camping.
Deze camping/camperplaats is gelegen in een zeer groene omgeving met prachtige rotspartijen aan een al even prachtig meer. Alle voorzieningen zijn er aanwezig: elektriciteit, waterpunt, lozingspunt voor grijswater en toilet, douches en toiletten. Later gedurenden onze reis zouden we nog verschillende keren gebruik maken van de First Camp locaties.
Het zonnetje was flink van de partij en een beetje rust kan nooit kwaad en dus brachten we de rest van de dag door met wat luieren, lekker eten, drinken en wat info over het bus transport naar Stockholm te verzamelen.
23 juli – Stockholm (Zweden)
Alhoewel we onze fietsen hadden meegebracht namen we ’s morgens aan de halte ter hoogte van de camping, de bus richting Stockholm. Een 24 uur ticket kostte ons 330SEK en daarvoor mochten we de bus, tram en ferry gebruiken.
Daar stapten we af aan de centrale bus depot en begaven we ons naar de ferry halte in Slussen nabij Gamla Stan (de oude binnenstad) om ons te laten overzetten naar de ferry halte Allmänna gränd ter hoogte van het pretpark Gröna Lund.
We passeerden het Abba museum en het Viking museum om ons uiteindelijk doel te bereiken: het Vasa museum.
De Vasa kapseisde en zonk in 1628 op zijn eerste tocht in Stockholm. Na 333 jaar op de bodem van de zee te hebben gelegen werd het enorme oorlogsschip geborgen en kon het zijn reis vervolgen. Nu is de Vasa een van de best geconserveerde zeventiende eeuwse schepen ter wereld en te zien in dit speciaal daarvoor gebouwd museum in Stockholm. De Vasa is een unieke kunstschat en bestaat voor 98 procent uit originele onderdelen en honderden uit hout gesneden sculpturen.
In het Vasamuseum vindt u behalve het schip een aantal exposities die vertellen over de tegelijk zeer korte en lange geschiedenis van de Vasa. U vindt hier verder een museumwinkel en een goed restaurant waar u een maaltijd, een lichte lunch of gebak kunt nuttigen. Er zijn meerdere Engelstalige rondleidingen per dag. Ook zijn er audiogidsen beschikbaar in een groot aantal talen. U kunt dagelijks in meerdere talen de film over de Vasa en de kinderfilm over het Vasavarkentje “The Vasa Piglet” bekijken. Dit alles is in de entreeprijs inbegrepen.
(bron: <https://www.vasamuseet.se/nl>)
Na dit zeer fascinerend bezoek keerden we met de ferry terug naar Gamla Stan (de oude binnenstad).
Gamla Stan is het oorspronkelijke stadshart van Stockholm, dat het eiland Stadsholmen en de kleinere eilanden Riddarholmen, Helgeandsholmen en Strömsborg omvat. De Oude Stad dateert uit de 13e eeuw, maar de meeste gebouwen zijn uit de 18e en 19e eeuw. Het barst er van de vele koffiehuisjes, restaurantjes, souvenirwinkels, galerieën, musea, smalle steegjes en met kinderkopjes geplaveide straatjes.
Stortorget, het belangrijkste plein, is het middelpunt van Gamla Stan. Het ligt in de buurt van de voornaamste attracties op het eiland: het in barokstijl opgetrokken Koninklijk Paleis (‘Kungliga Slottet’). Daar dichtbij tref je de Kathedraal (‘Storkyrkan’) aan. Het wisselen van de wacht vindt plaats bij het Koninklijk Paleis en in de zomermaanden word je ook onthaald door de militaire kapel.
Het is je bijna niet voor te stellen dat dit gedeelte van de stad ooit als de achterbuurt van Stockholm werd beschouwd (van halverwege de 19e tot halverwege de 20e eeuw), terwijl het nu een populaire locatie is.
(Bron: <https://visitsweden.nl/te-doen/cultuur-historie-kunst/gamla-stan-stockholm/>)
Aangezien ik nog altijd petten verzamel van de organisatie “Hard Rock Cafe” brachten we ook in Stockholm een bezoek aan de lokale vestiging. Hiervoor moesten we gans het moderne Norrmalm met zijn winkelstraten door, welk een wandeling van om en bij de 40-45 minuten was. Terwijl we er toch waren maakten we van de gelegenheid gebruik om er een hapje te eten en een lekkere cocktail te drinken.
Na dit bezoek namen we achter de hoek van het Hard Rock Cafe de bus naar de bus centrale halte Slussen. Daar zochten we ons de bus uit die ons terug naar de camping bracht. Het is te zeggen: alhoewel er een bushalte is vlakbij de camping wordt die enkel bediend in de richting van Stockholm en niet in de andere richting. We stapten dus af in de dichtstbijzijnde bushalte en wandelen het laatste stukje (ongeveer 15 minuten) tot aan onze motorhome.
We hadden een goed gevulde dag achter de rug.
24 juli – Älta (Skarpnack) – First Camp Stockholm (Zweden)
Rustdag.
We vulden onze dag met: luieren in de zon, de motorhome wassen, wandelen in de natuur rond de camping, een hapje en een drankje.
25 juli – Örebro (Zweden)
We zetten onze reis verder in de richting van Örebro maar onderweg hielden we halt in Västerås waar we enkele benodigdheden aanschaften in de ICA Maxi supermarkt.
Tegen de late namiddag kwamen we dan aan bij de camperplaats van Örebro die spijtig genoeg volzet was. Gelukkig was er vlakbij nog een andere zeer kleine camperplaats (4 plaatsen) waar we ons konden invoegen. Uiteraard waren er daar geen voorzieningen.
Een kleine opmerking: in Zweden geldt het ‘allemansrecht’ wat erop neerkomt dat je eender waar kan halt houden om te overnachten tenzij er een verbodsteken staat of wanneer de eigenaar van de grond bezwaar maakt. Op de plaats waar wij stonden was het aangegeven dat het aantal motorhome plaatsen beperkt was.
We wandelden nog wat rond het plaatselijke meertje en passeerden de kleine jachthaven aan het kanaal.
Even dachten we erover na om van hieruit een overnachting te boeken bij camp Grimsby (de camping van de familie Raf Coppens) maar die gedachte moesten we snel achter ons laten omdat men ons per mail hadden laten weten dat ze volzet waren. Wanneer we toch voor de deur zouden staan én ze zouden een annulering gehad hebben van iemand anders dan waren we nog van harte welkom. We lieten het idee dus voor wat het was.
26 juli – Ed (Zweden) via Skåpafors (Zweden)
Wat is het toch heerlijk om in een groene omgeving te overnachten: ’s nachts geen lawaai en ’s morgens wordt je gewekt door het geluid van tsjirpende vogels. Om instant vrolijk van te worden.
Onderweg naar het plaatsje Ed hielden we nog even halt aan een prachtig meer in de buurt van Skåpafors om vervolgens onze volgende stop en rustplaats voor enkele dagen te bereiken: Gröne Backe Camping in het plaatsje Ed.
Op de camping werden we zeer vriendelijk onthaalt en kregen we voor de komende drie nachten plaats 124 toegewezen. We waren in de regen toegekomen en de weersvoorspellingen voor de komende dagen was wisselvallig. De temperatuur beloofde echter goed te blijven dus dat vonden we best in orde.
De camping zelf beschikt over alles wat we op een camping verwachten: prima en proper sanitair, speeltuigen voor kinderen, een klein restaurant en winkeltje, een prachtige omgeving, …
Nadat we ons hadden geïnstalleerd was het tijd voor ons avondeten en gooiden we enkele hotdogs (de Zweden hun lievelingskost) op onze Cadac. Heerlijk met wat mosterd, ketchup en relish (gemaakt met komkommers, augurken, zout, azijn en andere ingrediënten en wat suiker).
27 juli – Ed – Gröne Backe Camping (Zweden)
Verplichte rust onder de luifel door de zo goed als aanhoudende regen met af en toe een wandeling over de camping.
28 juli – Ed – Daslands Moose Ranch (Zweden)
En daar is de zon terug.
Na een rustige brunch begaven we ons naar de attractie recht tegenover de camping: Dalslands Moose Ranch.
De Dalslands Moose Ranch is een Elanden ranch omgeven door een groene heuvelachtige omgevingen waarin het leuk wandelen is. Doe dus gepast schoeisel aan…
Naast een café en een winkel waarin alles draait rond elandenspullen is de hoofdattractie uiteraard de elanden waarmee je neus aan neus kan staan aan de voederplaats vlak achter de winkel. De toegang tot het voedergedeelte en de wandeling rondom de ranch kost je (in 2023) 150SEK voor een volwassene en 90 SEK voor kinderen tussen 4 en 13 jaar. Kinderen tussen 0 en 3 jaar mogen er gratis in.
Tijdens deze betalende wandeltocht rond de range heb je veel kans om nog rendieren te zien op het grote terrein. Je moet echt goed uitkijken want de elanden laten zich goed opnemen in de achtergrond van de natuur waardoor ze moeilijk te spotten zijn.
We kunnen het u wel vertellen: het zijn prachtige, majestueuze grote schuwe dieren. Gelukkig waren ze aan het voederpunt al een beetje minder schuw .
Weetje: elk jaar verliezen ze hun gewei en groeit er een ander exemplaar + ze hebben een olieachtige waterafstotende laag op hun vacht die ervoor zorgt dat water niet tot op hun huid geraakt.
Na ons bezoek aan de ranch wandelden tot aan de rand van het meer dat zich vlak naast de camping ligt. Grappig: op het meer drijft een ponton met daarop een kleine sauna die je kan huren via de camping.
Na een tussenstop voor een biertje bij het restaurant van de camping begaven we ons terug naar onze motorhome waar we op de Cadac ons avondeten klaar maakten.
29 juli – Strömstad (Zweden) via Halden (Noorwegen)
Als volgende stop verkozen we ervoor om Strömstad te gaan bezichtigen in provincie Västra Götalands län.
Om vanuit Ed er het snelst te geraken is via Noorwegen . Vandaar dat we tijdens onze rit er naartoe stopten in het plaatsje Halden in Noorwegen. Sindsdien kunnen we zeggen dat we al eens een bezoekje hebben gebracht aan Noorwegen LoL
Vanop de camping in Ed hadden we een telefonisch reservering gemaakt voor twee nachten op camping First Camp Strömstad waar we kort na de middag aankwamen.
Nadat we ons hadden geïnstalleerd wandelden we naar het leuke kuststadje. We troffen er zeer veel winkels, restaurant en bars aan. De ene al wat meer trendy dan de andere. In de jachthaven troffen we een groot aantal zeer mooie schepen aan. In één van de restaurants aan de jachthaven lieten we ons enkele lekkere visgerechten voorschotelen.
’s Avonds aan de motorhome genoten we nog een beetje van het mooie panoramische zicht dat hadden vanop onze plaats (nr. 64).
Weetje: Strömstad is ook bekend om de massa Noren die de boot er naartoe nemen om er alcohol te kopen vermits in Noorwegen de taksen op alcohol nog hoger zijn dan in Zweden. Effectief: om de zoveel uren komt er een ferry aan van waaruit je de Noren ziet voorbij komen.
30 juli – Strömstad (Zweden)
Alhoewel we de dag voordien het stadje volledig hadden gezien trokken we er opnieuw naartoe om nog wat in de jachthaven rond te wandelen en vanop een bankje de taferelen te aanschouwen.
Uiteraard konden we het niet laten om ons in een restaurant te laten bedienen met de heerlijke visgerechten die ze er serveren.
Nadien we het terug naar de motorhome en genieten van het uitzicht.
31 juli – First Camp Solvik via Smögen (Zweden)
Een regenachtige rit naar en aankomst in Smögen. We parkeerden ons op een betalende parking ter hoogte van een supermarkt waar we eerst enkele inkopen deden. Inderdaad, betalend want Smögen is een uitermate druk bezocht toeristisch plaatsje waar je quasi nergens gratis kan parkeren. Er was ook een camperplaats maar aangezien we er niet bleven slapen was het parkeren goedkoper dan de camperplaats.
Gelukkig was het, na ons bezoekje aan de ICA supermarkt, gestopt met regenen en was de zon opnieuw doorgebroken.
We wandelden door het dorpje met zijn kleurrijke vissershuisjes en de jachthaventjes met hun groot aantal boten tot aan de zee. Waar we ook een groot aantal restaurants, toeristenwinkeltjes, café’s, etc aantroffen. Het geheel deed ons denken aan het supertoeristische Île d’Oléron in Frankrijk.
We kochten en aten er dan maar een aantal superverse zeevruchten in een lokale vishandel. Why waste a good thing?
Ondertussen was de namiddag een beetje ten einde aan het lopen en vonden we het tijd om onze volgende overnachtingsplaats te zoeken.
Daar kwamen we in de gietende regen aan: First Camp Solvik – Kungshamn in het nabij Smögen gelegen plaatsje Väjern. Dit is een zeer grote camping met alle mogelijke benodigdheden: een goed georganiseerde receptie, minimarkt, bijzonder proper sanitair, kookmogelijkheden, was- en droogmachines, servicepunt voor motorhomes, etc.
We kregen er een plekje toegewezen op een gigantisch grasveld waar alle caravans, tenten en motorhomes op een zeer precieze wijze geparkeerd dienden te worden. Tussen de buien door maakten we een wandeling en genoten op het zeer mooie uitzicht op het water.
Een aperitiefje en een BBQ-tje onder de luifel later kropen we onder de wol. Alhoewel het een regenachtige dag was, hadden we toch weeral een leuke dag achter de rug.
1 augustus – Kungälv (Zweden)
Na een rustige nacht en een lekker ontbijt zetten we koers naar onze volgende bestemming die we ongeveer 120km verder aantroffen: één van de camperplaatsen in Kungälv gelegen aan de rivier Nordre älv. Deze eenvoudige camperplaats ligt in een groene omgeving. Het sanitair is wat verouderd, maar proper en het water is lekker warm. Via de Easy Park app betaalden we 172 SEK voor de staanplaats inclusief elektriciteit. Je kan er ook water inslaan, maar door de ongelukkige ligging van het waterpunt op een zeer schuine helling is het nogal onpraktisch. Op dit zelfde punt kan je ook je toiletcassette ledigen.
Na de dagelijkse regenbui was het zonnetje weeral van de partij en daarvan maakten we gebruik om het nabij gelegen Bohus fort te bezoeken. Dit fort werd in 1308 gebouwd om de zuidgrens van Noorwegen te beschermen, maar kwam omstreeks 1658 in Zweedse handen toen de vrede van Roskilde werd afgesloten. Ondanks een hevige belegering van de Noren in 1676 en 1678 waarbij 900 Zweedse en Finse soldaten weerstand boden tegenover 15.000 Noorse soldaten slaagden de Zweden (en Finnen) erin om het fort in eigen handen te houden. Tijdens het bestand werden 25.000(!) kanonskogels afgevuurd op het fort.
Na deze strijd werd het fort voor een groot deel herbouwd en werd het in 1789 verlaten. Gedeelten van het fort werden opgeblazen. Het resterende gedeelte heeft daarna nog een tijdje als gevangenis dienst gedaan. In de 19de eeuw werd het fort definitief verlaten, waarna de mensen uit de omgeving het hebben gebruikt als plaats om stenen te verzamelen om nieuwe gebouwen op te trekken.
Wij vonden het zeer interessante plaats om te bezoeken en nadat we ons bezoek hadden afgerond maakten we nog een wandeling door de oude stadskern van Kungälv waar er zich een aantal mooie gebouwen situeren.
2 augustus – van Kungälv (Zweden) naar Göteborg (Zweden)
Dag 2 in Kungälv. We namen, een eindje buiten de camperplaats, bus X4 die ons voor enkele luttele SEK’s naar Göteborg bracht. Leuk detail voor wie met peuters reist: een aantal van de stoelen in de bus zijn uitgerust met kinderstoelen zodat de kleinsten ook in alle veiligheid kunnen worden vervoerd.
Aangezien ik nog steeds petten van de keten ‘Hard Rock cafe’ verzamel verlieten we de bus in de buurt van de Götenborgse locatie. Tot mijn groot spijt waren de petten op dat moment uitverkocht.
We begonnen dan meer zonder pet aan ons bezoek.
Het eerste dat we deden was de steile helling richting Skansen Kronan beklimmen. Van hieruit heb je beste uitzicht over Göteborg en krijg je ineens een indruk over het vele groen dat in de stad aanwezig is. Er is ook een terras te vinden waar je iets kan eten en drinken; zeer welkom na de steile beklimming.
Van Skansen Kronan rest alleen nog de machtige verdedigingstoren, die nu de naam van het hele complex heeft aangenomen. De toren heeft een achthoekig grondplan met afwisselend kortere en langere zijden en bestaat uit vier verdiepingen. Op de eerste verdieping waren soldaten ondergebracht, werden kanonskogels gegoten en – een gevaarlijk mengsel – buskruit opgeslagen. Op de verdiepingen twee en drie stonden kanonnen opgesteld om vanuit in totaal 40 openingen op twee niveaus te vuren; de vierde verdieping was uitgerust met schietgaten voor artillerie. Na de voltooiing ervan werden tot 27 kanonnen in de redoute gestationeerd. De muren zijn tot zeven meter dik en opgetrokken uit veldsteen; de bovenste afwerkingen waren van graniet. Sinds 1697 vormt een vergulde, houten kroon (die verschillende malen is vervangen en opnieuw is ontworpen) de top van het 33 meter hoge gebouw, dat al van verre zichtbaar is.
Nadat we genoeg hadden genoten van de vergezichten daalden we af naar één van de oudste en gekende wijken in Göteborg: Haga.
Haga is een kleine wijk en bestaat uit een paar gezellige straatjes met boetieks, koffietentjes en cafés. Leuk om doorheen te slenteren.
Het is de perfecte plek voor je een typische Zweedse Fika: koffie of thee met iets lekkers, vaak een kanelbulle (kaneelbol). Het is een van de leukste Zweedse tradities, een momentje rust, waarvan het niet uitmaakt waar je het doet, áls je het maar doet.
In Haga zie je ook de traditionele Zweedse architectuur, die weer heel anders is dan in de rest van de stad.
Daarna wandelden we door de straat Magasinsgatan, één van de gekendste winkelstraten in de stad. Daar vind je Zweedse topmerken zoals Acne en andere leuke boetieks. Daarnaast bevind zich een heel leuk pleintje waar het gezellig vertoeven is.
We begaven ons terug in de richting van een bushalte waar we bus X4 zouden nemen in de richting van Kungälv. We hadden echter een ‘hongertje’ en besloten om eerst iets te gaan eten en drinken in ‘The Dubliner’ a.k.a. ‘The Irish Embassy Pub Järntorget’ waar we ons goed lieten verwennen met lekkere Zweedse gerechten (inderdaad, zelf in een Ierse pub ).
Voor wie nog meer info over Göteborg wenst kan hier beginnen.
Nadien bracht de bus op een halfuurtje tijd terug naar Kungälv waar we in relaxstoelen aan de motorhome nog wat napraten over de voorbije dag.
3 augustus – Kungälv (Zweden)
Tijd voor een rustdag.
Vandaag beloofde de zon aanhoudend te schijnen en aangezien we het goed hadden op de camperplaats beslisten we om er nog dagje langer te vertoeven.
Het werd een dagje met wat luieren, lezen, een ijsje eten aan het nabij gelegen ijskraam, een drankje, etc. Kortom: genieten van het heerlijke weer.
4 augustus – via Varberg (Zweden) naar Falkenberg hamn (Zweden)
Onze eerste stop van vandaag: een kijkje nemen bij het Kallbadhus (Moors koudbadhuis) in Varberg. Om er naartoe te gaan parkeerden we ons op de Varberg Ställplats, een camperplaats op het einde van een pier met een mooi zicht op het water en het badhuis.
We bezochten daarna te voet het prachtige badhuis.
Het originele badhuis werd gebouwd in 1866. Het badhuis dat wij te zien kregen is de 3de versie. De eerste twee versies werden vernietigd door zware stormen in respectievelijk 1884 en 1902. Het huidige badhuis werd in 1903 gebouwd en werd in de jaren 1994-1996 aan de buitenkant volledig gerenoveerd naar het oorspronkelijke ontwerp met behulp van oude foto’s en tekeningen.
In 2005 en 2011 liep het gebouw nogmaals schade op door 2 stormen met orkaankracht.
Van deze laatste schade was niets meer te merken tijdens ons bezoek en wij vonden het een absoluut prachtig gebouw.
Aangezien we voor de rest geen verdere plannen hadden in deze toch wel drukke plaats besloten we om de rust weer op te zoeken en die vonden we op de camperplaats aan de Sanddynevägen 58 in Falkenberg. Deze camperplaats beschikt over alle voorzieningen: elektriciteit, drinkwater, water lozen + toiletcassette reinigen. Geen horeca aanwezig. Betalen doe je bij de automaat ter hoogte van de bureau van de havenkapitein.
Wij stonden er uit de wind achter de rode weekendhuisjes en doordat we ons zodanig hadden geparkeerd dat we tussen de huisjes door konden kijken, van het uitzicht op de jachthaven. De camperplaats zelf is gelegen aan een natuurgebied waar je kan wandelen tot aan het water. Ook in dit natuurgebied stonden vrij kamperende campers, dit is nml. toegelaten in Zweden (het allemansrecht).
5 augustus tot 10 augustus – Hamstad (Zweden)
We verlaten Falkenberg en vervolgen onze weg naar Firstcamp Hagön, een camping uit de groep die we ondertussen kennen en waarvan we steeds tevreden waren. Het plan: een 3-tal overnachtingen op deze camping en genieten van de zon aan de westkust van Zweden. Het zou anders verlopen…
Goed, alvorens in Hamstad aan te komen stopten we onderweg bij een ICA Maxi om de nodige Zweedse etenswaren in te slaan zodat we er thuis ook nog wat kunnen genieten…
Daarna vervolgden we onze weg naar Firstcamp Hagön waar we goed werden ontvangen en we een ruime plaats kregen toegewezen.
De reden waarom deze camping ons aansprak lazen we op de webpagine van Firstcamp: “Op slechts 6 kilometer afstand van de stad Halmstad vindt u First Camp Hagön – Halmstad, met de prachtige groene natuur en de zee als naaste buur. Hier zult u een fijn en comfortabel verblijf hebben met de zee, het strand, de winkels en restaurants van de stad dichtbij. Het is gewoon een heerlijke plek voor het hele gezin om van de Zweedse zomer te genieten.“
Initieel leek dit te kloppen: het zonnetje was van de partij en we installeerden ons met al onze gadgets: grondzeil, luifel + stormbanden, windscherm, BBQ, tafel en stoelen.
De rest van de namiddag en avond genoten we van het zalige weer en maakten we een wandeling over de camping. De dag nadien zouden we naar het strand gaan en wat gaan fietsen.
’s Nachts begon het te regenen en tijdens de volgende uren begon het hard te waaien. Onze luifel en windscherm gaven gelukkig geen krimp.
Gans de dag bleef het zeer hard regenen en waaien. We zaten nog een tijdje onder onze luifel (het windscherm hield de meeste wind tegen) zitten, maar tegen de late namiddag moesten we ons de motorhome begeven omdat het water op het grasplein wat begon te stijgen.
De nacht en dag nadien (op 7 augustus) kregen we hetzelfde weer voorgeschoteld, non stop regen en wind. We zagen velen een poging doen om te vertrekken, maar de bodem had ondertussen zoveel regen te verduren gekregen dat velen zich er in vastreden.
We spraken een Zweed en die wist ons te vertellen dat er een storm genaamd ‘Hans’ over Scandinavië trok.
De meteorologische dienst kondigde de komende dagen code rood aan voor hevige regenval. Ze verwachten het hevigste noodweer van de afgelopen 50 jaar. Op meerdere dagen deze week zou voor een maand aan normale regen kunnen vallen in 24 uur tijd.
We begaven ons naar de receptie en daar kregen we te horen dat het sterk aangeraden was om ter plekke te blijven tot het ergste van de storm voorbij was. Trouwens : de autostrade mocht enkel gebruikt worden wanneer het niet anders kon. Ook de brug naar Zweden was tijdelijk onderbroken. We verlengden ons verblijf tot het geschatte einde van het stormfront: 10 augustus.
In de krant lazen we dat de storm al stevig had huisgehouden: ontspoorde treinen, afgeknakte windmolens en elektriciteitsmasten, ondergelopen straten, woningen, campings, etc. Er viel lokaal soms 35 liter water per vierkante meter. Soms zelf hagelbuien met hagelstenen zo groot als golfballen.
We namen het zekere voor onzekere en tussen enkele windvlagen in slaagden we erin het windscherm en de tafel op te bergen (de stoelen hadden we eerder al in de garage geplaatst) en de luifel in te draaien. Dit laatste was een riskante operatie wegens de vele windvlagen.
Zo werden we nog 2 dagen series gegijzeld door het noodweer en zaten we genoodzaakt binnen. We zagen dag op dag het water stijgen op de camping en meer en meer voortenten overstromen. Het was ook duidelijk geworden dat we op één van de hoogstgelegen plaatsen van de camping stonden.
In de late namiddag van 9 augustus begon de regen en wind af te nemen. Wanneer ik me ’s avonds naar de pizzeria begaf en eerst even bij de receptie langs liep bevestigden ze ons dat het de nadien mogelijk zou zijn om weg te rijden. Men waarschuwde ons wel dat de wind wel verder zou blijven afnemen, maar nog wel fel kon zijn. Met het oog op het vertrek de dag nadien besloten we om nu ook ons grondzeil weg te bergen. Hier hielden we natuurlijk zeer natte voeten aan over, maar het moest gebeuren.
10 augustus – Aabenraa (Denemarken)
Tijdens de nacht van 9 op 10 augustus was het opgehouden met regenen en daarom besloten we om ’s morgens te vertrekken. Na ons ontbijt maakten we ons vertrekkensklaar. Doordat we met onze voorwielen op onze oprijblokken hadden gestaan waren de voorwielen niet weggezakt in het gras en kregen we de motorhome zonder problemen op het asfalt.
Vooraleer ons op de autostrade te begeven reden we eerst naar een winkelcentrum op 1.5km aan de rand van Halmstad om nogmaals wat voorraad in te slaan. De vorige voorraad was al flink geslonken doordat we ‘opgesloten’ hadden gezeten.
Op weg naar de Øresundbroen (de brug van Zweden naar Seeland (Denemarken)) zagen we de grote schade die de storm had toegebracht: afgebroken elektriciteitsleiden en elektriciteitsmasten, ondergelopen weilanden, schade aan huizen, etc.
De redelijk felle wind was op de Øresundbroen brug nog zeer goed voelbaar waardoor we de snelheid dienden te temperen tot 50 km/u. Zonder kleerscheuren bereikten we Denemarken en tegen dat we de Storebælt brug van Seeland naar Nyborg op het eiland Funen hadden overgestoken was er van de wind nog weinig te merken.
Tegen de late namiddag bereikten we onze slaapplaats: de camperplaats van Aabenraa aan de Aabenraa zeilclub. Dit is een grote camperplaats met een mooi zicht over het water. We zochten ons er een plaats uit en betaalden aan de automaat ons ticket. We hadden niet veel zin om te koken en gingen dan maar iets eten en drinken bij het restaurant van de zeilclub.
Nadien maakten we nog een wandeling langs en rond de zeilclub. We noteren dat dit een leuke plek is en dat we er ooit nog wel eens terugkomen.
11 augustus – Telgte (Duitsland)
Na een bezoek aan het servicepunt waren we klaar om Duitsland te doorkruisen.
Het werd een zware weg op de autostrade: file, file en nog eens file. We deden er meer dan 10 uur over vooraleer we ons 466 km. verderop konden installeren op een camperplaats in Telgte. Dit is een gigantische camperplaats gelegen aan ‘Gasthus Lauheide’; in het gasthuis dien je ook het verschuldigde bedrag te betalen. Alle voorzieningen zijn aanwezig. Elektriciteit = 16A.
Redelijk vermoeid kwamen we eraan en nadat we geïnstalleerd waren aten we ons avondmaal waarna we nog een rondje over de zeer grote, in het groen gelegen, camperplaats.
12 augustus – Aartselaar (België)
Rond de middag vertrokken we voor onze laatste etappe huiswaarts.
Gelukkig verliep deze rit een pak vlotter dan de dag voordien. Ongeveer 3u15 en 308 km later parkeerden we onze motorhome in zijn stallingsplaats.
Het was een zeer fijne reis waarbij we een voor ons volledig nieuwe wereld hebben zien opengaan. Zweden heeft ons hart gestolen en het zal niet ons laatste bezoek geweest zijn.
Klik hier om meer foto’s te bekijken van deze én onze andere motorhome reizen.
Op PolarSteps.com ziet onze trip er als volgt uit (https://www.polarsteps.com/LucCeulemans/7886063-zweden-2023):
Onze andere reizen kan u ook via onderstaande weg raadplegen:
het zag er een mooie zonnige en natte reis uit